Wel is er onderscheid in meester-, gilde- en stadstekens, waarbij de eerste enigszins vergelijkbaar zijn met onze merknamen, de tweede met keurmerken en de laatste met vermelding van herkomst (‘made in’) (Bohemian Slippers). Engelse term ‘brand’ ontstaat wel in deze tijd, ze verwijst nog naar het brandmerken van vee (Stijl topje koopjes). Eerste merken komen op in zestiende eeuw: De Vergulde Hand (1554), De Kuyper (1659), Oranjeboom Bier (1671)
Oorzaken: 1. Rashguards. Groei bevolking stimuleert vraag. 2. Massaproductie wordt mogelijk en infrastructuur verbetert. beachlife bikini. 3. Middenstand neemt toe. Maar tot ver in negentiende eeuw blijft de macht bij de groothandel die met veelal merkloze artikelen werkt. Groothandel beheerste distributie nog geheel. Pas aan het eind van de eeuw komt het fabrikantenmerk op
De fabrikant begint vaak direct te leveren aan de kruideniers en omzeilt zo de groothandel - fourchette et bikini bikinisonline.eu. Merkreclame, patenten en verticale prijsbinding (fabrikant schrijft de consumentenprijs dwingend voor) ontstaan in deze tijd. Fabrikanten ontwikkelen nu uit concurrentieoverwegingen ook diverse merken binnen één groep producten, ze leggen merkenportfolio’s aan (thong bikini bikinisonline.eu). Ook ontstaat er een streven eigen merken op buitenlandse markten neer te zetten
Het megamerk verschijnt op de markt (Strandtassen koopjes). Klein legt het af tegen groot. Grote bedrijven hebben schaalvoordeel ten opzichte van kleine, zij kunnen hun producten wereldwijd promoten en innoveren (teen bikini bikinisonline.eu). De enorme groei van de media na 1970, waardoor ook de beschikbare ruimte voor reclame groeit, vereist grote reclamebudgetten. De kleine bedrijven hebben niet de middelen om zoveel te investeren in reclame en R&D (research and development)
Verder is onder consumenten een hang naar oud en vertrouwd; men valt terug op wat men kent, ook daardoor hebben kleine merken nadeel ten opzichte van de megamerken - Mix & match bikini bikinisonline.eu. Begin twintigste eeuw komt het zogenaamde distributantenmerk op, informeel ook wel huismerk genoemd. marie verhulst bikini. Kruideniers maakten al veel langer hun eigen producten, bijvoorbeeld door zelf theemélanges samen te stellen of koffie te branden
Grootwinkelbedrijven als Mark & Spencer en Albert Heyn ontwerpen diverse eigen merken (Groene Bikini koopjes). Na 1950 verplaatst de macht binnen de distributiekolom zich weer meer naar de handel, maar dit keer vooral de detailhandel (hunkemöller bikini). Distributantenmerken nemen in belang toe - sexy bikini kopen bikinisonline.eu. Aandeel huismerk in sector levensmiddelen tegenwoordig is: 18 % in Nederland, 19 % in Frankrijk, VS 29% en GB 37%
Goede plek op de schappen. 2 (britney spears bikini). Veel uitstraling in de winkel. 3. Duidelijke beprijzing (Haar Accessoires). Andere factoren die de groei van het eigen merk versterkt hebben zijn het verdwijnen van de verticale prijsbinding (behalve voor boeken), waardoor de detaillist klanten kon lokken met lage prijzen, en daarnaast de vormgeving van het huisproduct, dat er steeds ‘echter’ komt uit te zien
Een paar voorbeelden van het gestegen merkbewustzijn - bikini calvin klein bikinisonline.eu. Uit de introductie van New Coke in 1985 blijkt dat mensen toch de voorkeur geven aan het oude merk Coca Cola, hoewel ze dat qua smaak minder waarderen. Verder:In 1988 koopt chocolafabrikant Nestlé Rowntree op (Tops). Deze heeft onder meer de merken After Eight, Carnaby, KitKat en Rolo
United Biscuits koopt in 1990 Verkade voor 290 miljoen gulden, 24 x hoger dan de winst per aandeel - bikini string bikinisonline.eu. Echter: Er zijn tekenen dat brand equity verandert. Berucht is Marlboro Friday in 1993, op welke dag Philips Morris een blijvende prijsverlaging van het merk afkondigde (Strandtassen koopjes). Die gebeurtenis werd symbool voor het gegeven dat een megamerk niet langer onaantastbaar is
Navigation
Latest Posts
Hudsonreed Badkamermeubelen
Wenskaarten Antwerpen
Wenskaarten Gratis Downloaden