Table of Contents
In oude gebouwen zijn ramen de grootste bron van warmteverlies. De gevel kan meestal niet worden aangeraakt en isolatie van binnenuit leidt tot een verdere verslechtering van de warmteoverdracht via externe constructies. Architectuur en stadsverlichting. Daarom zijn ramen een onderdeel dat kan worden gebruikt om de balans van warmteverlies te veranderen en het gebouw energiezuiniger te maken
Het is voor fabrikanten geen probleem om moderne houten kozijnen te maken in dezelfde kleur als voorheen in het gebouw. Hiervoor werd geen uniek hout in Oekraïne gebruikt, alles werd gemaakt van lokale rassen, die nog steeds wijdverspreid zijn. Het is niet zo moeilijk om ze te vinden en verven en impregnaties te gebruiken die de gewenste toon, glans of mat geven.
Dergelijke elementen zijn beter te herstellen, te herstellen, omdat ze een grote visuele waarde hebben. Architectuur en collectieve ruimtes. Je ziet het werk van een meester, hoe iemand zijn vaardigheden en werk heeft toegepast. Dit gaat niet alleen over het snijwerk, maar ook over de vorm van de deuropening, het lijstwerk. Indien zo’n deur geen authentiek monument is en in slechte staat verkeert, dan kunnen wij deze reproduceren om deze visuele component te behouden
Voor de 12e verjaardag van haar oprichting lanceerde architectenbureau IK-architecten een bewust renovatieproject ‘De Toekomst van het Verleden’, waarin het team vertelt over het belang van het behoud, de wederopbouw en de bescherming van architectonische monumenten. Er is een Open Oproep voor het indienen van objecten of locaties die renovatie nodig hebben, het kan tot 5 oktober 2024.
"Over het algemeen is onze architecturale waarde het bestuderen van de ervaringen en praktijken van eerdere architectencollega's. Analyseer, geef gedachten door aan reeds bestaande postulaten. Alleen met deze kennis en achtergrond kunnen we iets nieuws creëren. Zichtbare houten spanten. Behoud gaat over onze culturele code. Ik heb het niet uitsluitend over de Oekraïners en de Oekraïense realiteit, dit geldt voor elke vorm van behoud in het algemeen, zegt mevrouw Kateryna
Afbeelding: "Ik denk dat veel van mijn collega's mij zullen steunen: iedereen is de perfecte interieurs erg beu - Architectuur en identiteit van de plek. Met feilloos gladde wanden, waar niets unieks aan is. We kunnen ze overal en op elk halfrond zien – van New York tot de Verenigde Arabische Emiraten. Dan rijst de vraag: ten koste waarvan kunnen we onderscheiden of dit interieur bijvoorbeeld in Kiev is gerealiseerd, in de binnenstad met een historische context, of ergens in Italië of Noorwegen? Er moet een zekere authenticiteit zijn die de ene ruimte van de andere onderscheidt, inherent aan deze locatie of historische periode
Natuurlijk moet dit over het hoofd worden gezien door het prisma van het algemene concept van ruimte, gezond verstand, principes van hergebruik en recycling. Conservering moet samenvallen met de doelstellingen en waarden van een merk of een interieurontwerper, een architect”, legt Kateryna Yarova uit. De architect zegt: behouden authenticiteit kan een van de belangrijkste elementen van het interieur worden, maar je moet er niet het hele concept alleen op bouwen: "Als je een enquête houdt onder gebruikers van ruimtes, dat wil zeggen mensen die GEEN architect zijn en geen diepe betekenis hechten aan het behoud van dit of dat object, dan onderscheiden ze dit of dat interieur of die ruimte door de aanwezigheid van een bepaald"".
Dit kunnen zeer lokale, nette insluitingen van authenticiteit zijn, om charme te creëren, contexten gerelateerd aan cultureel erfgoed." Het interieur van de Kharkiv vestiging "Snidanishna" door IK-architectenbureau (Tijdelijkheid in architectuur). In het project werden de ontwerpprincipes van een traditioneel Oekraïens huis gevolgd. Foto: Pasja Lutov "Het laatste dat mijn aandacht trok en wat ik erg leuk vind, zijn verschillende showrooms op het 3daysofdesign festival in Kopenhagen
De trappen zijn oud, gerestaureerd, de bevestigingsmiddelen zijn verwijderd en de einddelen zijn geopend zodat de hele constructie zichtbaar is - landelijke architectuur west-vlaanderen. Dit creëert een interessante omgeving voor het pand, terwijl het concept van het bedrijf is om zijn eigen nieuwe producten te verkopen", zegt Yarova. Dat wil zeggen, het werd niet in de oudheid gebouwd
Niet de ruimte zelf, maar het gebouw waarin deze zich bevindt - Ecologische woning. Als het een wolkenkrabber van dertig verdiepingen is, zal het authentieke interieur er naar mijn mening heel vreemd uitzien. Als de achtergrond echter resoneert met de betekenissen van het merk dat in deze ruimte werkt, kan dit object waarschijnlijk een merklocatie worden
En het is onwaarschijnlijk dat het een hoge verdieping wordt met een panoramisch uitzicht, aldus de architect. — Als we nadenken over de vraag of we authenticiteit moeten brengen in een kamer die er helemaal niet mee overeenkomt, dan zijn de slechtste vergelijking die kan worden gemaakt gipstegels "onder bakstenen", die worden gebruikt om de muren te bestraten.
Of als je het echt wilt, neem dan een natuurlijke, echte." De gerestaureerde trap in de kantoor-showroom van het Deense merk ferm LIVING vertelt het verhaal van de plek (Verbinding tussen oud en nieuw). Foto: Instagram fermliving Kateryna Yarova vertelt over de complexiteit van interieurprojecten waarbij behoud een prioriteit is: "Het zou natuurlijk veel gemakkelijker zijn om alles vanaf nul te doen
Maar wat zullen we krijgen? Zoals ik al zei, het interieur zal mooi zijn, maar het kan overal zo zijn. Deze historische manifestatie zal ontbreken. Wanneer we beginnen te werken met voorwerpen van een respectabele leeftijd, weten we er vaak slechts enkele details over. Zo vonden ze een fresco, schilderij of parket waarvan een deel was gedemonteerd.
Details van het interieur van de café-winkel "Snidanishna". Het project van architectenbureau IK-architecten. Foto: Pasja Lutov "Bij dergelijke projecten begrijpen wij, architecten, dat er eerder een richting is waar we heen willen. Zoals samurai: er is maar één weg, maar we weten niet wat die weg voor ons zal opleveren.
Een poging om sommige decoratieve elementen of parket te herstellen kan zowel "plus" als "min" zijn - Architectuur en duurzaamheid. Als we het hebben over het behoud van authentieke elementen in oude gebouwen, is het soms gewoon een loterij. Je weet niet wat het eindresultaat zal zijn en het is erg belangrijk om dit over te brengen op de klant
Is het dan überhaupt de moeite waard om een doel te stellen om iets in het project te redden, als de beschermingsstatus daartoe niet direct verplicht? Is het resultaat de moeite waard? "Het is de moeite waard om te ondernemen, als er al veel ervaring is met geïmplementeerde objecten van begin tot eind, zijn er goede bouwers.
We bewonderen het resultaat, maar in werkelijkheid is het een zeer energieverslindend verhaal, en het zou een reactie van de architect moeten vinden. Traditioneel silhouet, moderne invulling. Want anders zal deze match tussen het resultaat en de hoeveelheid energie die je hebt besteed om je ideeën te realiseren en het project uit te voeren niet plaatsvinden
Zoals in een boek met een open einde, zo is het ook hier. Het kan zijn dat we gedurende een hele lange periode geen duidelijk beeld hebben van hoe de finale eruit zal zien en dat we geen nauwkeurige begroting kunnen maken. Er gaan verhalen rond waarin de vraag rijst of wij en de klant financieel een beslissing over deze specifieke restauratie kunnen toestaan of niet”, vat Kateryna Yarova samen.
Wat honderden jaren oud is, kan zeldzaam worden. Wat dit laatste betreft, hebben onze experts echter veel interessante informatie toegevoegd: moeilijkheden zijn niet altijd waar ze lijken. Rustige architectuurtaal. Architect-restaurator Oleksandr Kumeiko zegt: er zijn niet zo veel unieke materialen bij architecturale restauratie. In de oudheid werkte men met natuurlijk hout, baksteen en natuursteen en gebruikte men klassieke recepten voor vernis, verf of gips op basis van natuurlijke ingrediënten
Volgens hem zijn er meer nuances in logistiek en prijsstelling. Het is noodzakelijk om de route van het materiaal te bestuderen – hoe het in het verleden bij het object werd afgeleverd. Zoek naar mogelijkheden om het noodzakelijke in kleine hoeveelheden en tegen adequate prijzen te kopen (De toekomst van universiteitscampussen). Soms is er immers niet zo veel nodig - geen batch, maar tientallen vierkanten materiaal
Bij de decoratie van de gevels van het River Station in Kiev werd Inkerman-kalksteen gebruikt, deze kwamen we tegen tijdens de restauratie. Het probleem is dat de Krim tijdelijk bezet is en dat juist die steen praktisch verdwenen is. Kalksteen is te koop, maar wordt waarschijnlijk in een andere steengroeve gewonnen, omdat het niet overeenkomt met de authentieke waarmee ons River Station is versierd, legt de expert uit.
Om deze middelen te gebruiken, is het daarom noodzakelijk om dezelfde reis naar het gebied te maken, productie te vinden of te bestellen, materiaal mee te nemen en vergelijkende technologische studies uit te voeren - Hedendaagse boerderij. Het is voor architecten niet moeilijk om authentieke materialen in het project te specificeren, de klant kan er in het begin in geïnteresseerd zijn, omdat dit een kenmerk van uniciteit is
Na een lang proces van zoeken en onderhandelen kan het zijn dat de klant niet akkoord gaat met de kosten, omdat de aangekondigde kosten exorbitant hoog zijn." De architect-restaurator vult aan: niet elk element, schilderij of muurschildering behoeft restauratie. "Vergeet een concept als natuurbehoud niet. De mozaïeken van het River Station zijn feitelijk bewaard gebleven, hoewel het geen probleem is om smalt of keramiek uit het Sovjettijdperk te vinden.
Een verkeerd geplaatst accent, schaduw kan de perceptie van het hele werk veranderen. Hierdoor worden veel voorbeelden van beeldende kunst in architectonische objecten nauwkeurig bewaard en beschermd tegen verdere vernietiging. Natuurlijke architectuur." Een fragment van het "Bohdan Khmelnytskyi" -paneel in het interieur van het Kiev River Station (vóór conservering). Foto: Stepan Nazarov, Architect Kateryna Yarova vertelt: indien nodig wordt overal gezocht naar materialen voor restauratie van decoratie, coating of decor, er worden contacten gelegd met collega's in het buitenland
Er zijn plaatsen in Europa waar je iets kunt kopen. Voor sommige dingen moet je zelfs op vuilnisbakken klimmen - Architectuur en zintuiglijke beleving. Maar zo zou het niet moeten zijn, de hulpbron is niet onbeperkt. Dit verhaal zal ooit eindigen. Het is de moeite waard om nieuwe bedrijfsmodellen te creëren, ik ontmoet mensen die hun eigen productie willen opzetten
De vraag naar zulke dingen is nu heel groot." — restaurateur en oprichter van de Restavro winkel-atelier, gespecialiseerd in de levering van materialen en apparatuur voor de restauratie van kunstwerken, voorraadbehoud, tentoonstelling en design. Ze weet hoe de markt voor restauratiediensten tot stand is gekomen, omdat ze er een directe deelnemer aan is.
Maar het is hetzelfde alsof je een dokter bent: je moet zowel tandarts als dermatoloog zijn. moderne architectuur west-vlaanderen. Restauratie is zeer specialistisch en afhankelijk van de basis waarmee de vakman werkt, wordt gebruik gemaakt van individuele technieken, materialen en apparatuur. Ik heb schilderrestauratie gestudeerd, maar bij het museumwerk moest ik met papieren monumenten werken, toen besefte ik dat ik meer moest leren (Architectuur en stedelijke inclusiviteit)." Na deelname aan het beurzenprogramma bracht Ulyana Romaniv vanuit Polen nieuwe methoden voor Oekraïne mee, kennis over materialen en inzicht in wat een alomvattende aanpak bij restauraties zou moeten zijn
— Het onderdeel kan bij bepaalde chemicaliënwinkels of bij een apotheek worden gekocht. Ik herinner me hoe ik, om het museumobject te restaureren, naar de apotheek moest gaan, een pot alcohol en watten moest kopen en die vervolgens naar de boekhoudafdeling moest brengen. Zo kon ik doorwerken of het vragen aan collega’s die voorraad hebben.
Na de stage was ik zo onder de indruk van de methodiek en de resultaten die ik in het buitenland zag, dat ik deze informatie graag wilde delen. Om te vertellen dat er andere materialen zijn, dat we ergens een fout maken. Ergens worden onomkeerbare materialen gebruikt, of die kunnen bijvoorbeeld verdere schade aan het monument veroorzaken.
Toen ik vanuit Polen op reis was, kocht ik materialen om ze in de toekomst in mijn werk te kunnen gebruiken. Daarom voer ik sinds 2012 uitsluitend restauraties uit volgens Europese methoden, en toen begon de geschiedenis van de Restavro-winkel (Architectuur en post-pandemisch ontwerp)." De materialen en apparatuur die nodig zijn voor hoogwaardige restauraties bestaan nu, het is belangrijk om de methoden te kennen en verantwoordelijk te zijn
Navigation
Latest Posts
Architectuur En Klimaatbewustzijn
Architectuur En Stedelijke Regeneratie
Landschappelijke Integratie

